W pracy historyka
termin ,,wyjaśnianie” ma wielorakie znaczenie. Nie jest ono, tak jak by się
zdawało, jednym terminem. W historii ,,wyjaśnianie” ma wiele definicji i
właśnie o nich będzie to rozważanie.
Analizując prace historyczne można zauważyć
różne rodzaje wyjaśniania. Są to: wyjaśnianie przez opis (deskrypcyjne), przez
podanie genezy (genetyczne), przez podanie miejsca w strukturze (strukturalne),
przez podanie definicji (definicyjne) oraz przez podanie przyczyn (kauzalne).
Pierwsza polega na zwyczajnym
opisie, bez próby podania przyczyn wydarzenia historycznego. Wychodzi stąd
czysta narracja historyczna bez uporządkowanego opisu genezy oraz miejsca w
układzie. Drugi rodzaj wyjaśniania polega na podaniu kolejnych etapów
rozwojowych danego faktu historycznego. Może ona odpowiadać na pytanie, jak to
się stało, że…? Dzięki swej formie pytanie genetyczne jest pytaniem o przyczyny
zdarzenia.
O funkcji określonego elementu
pewnej całości odpowiada wyjaśnianie strukturalne lub inaczej funkcjonalne.
Wymaga ono od historyka wskazania roli badanych faktów w innych szerszych
strukturach. Czwarte wyjaśnianie – wyjaśnianie definicyjne – wg. Pomorskiego,
jest dość skomplikowane. Są dwa rodzaje tego wyjaśniania: pierwszy odpowiada na
pytanie co to? lub kto to?, drugie natomiast odpowiada na pytanie dlaczego? Gdy
odpowiadamy na pierwszy przypadek staramy się dokonać opisu o charakterze
definicji nominalnej, czyli wyjaśnianie znaczenia terminu przez odniesienie go
do terminu znanego dla pytającego, albo realnej, starając się scharakteryzować
dany przedmiot. Na drugi przypadek odpowiadamy poprzez podanie definicji
pasującej do niego lub bezpośrednich konsekwencji wypływających z niej.
Najbardziej odpowiadającym i ścisłym
wyjaśnianiem jest wyjaśnianie kauzalne lub inaczej nazywając eksplanacja
przyczynowa. Jest to podstawowy środek dzięki któremu historyk zamiast prostego
opisu zaczyna prowadzić badania rzeczywiście teoretyczne i ściśle naukowe.
Jednak by wyjaśnić dany problem
historyczny, trzeba najpierw go zrozumieć. Historyk musi się ,,wczuć” w epokę,
kiedy to zdarzenie miało miejsce, znać w stopniu zadowalającym warunki
sprzyjające temu zdarzeniu. Powstały dwa obozy, które tłumaczą sobie pojęcia
wyjaśniania i rozumienia. Pierwsi to intuicjoniści, którzy zrozumienie tłumaczą
sobie jako wczucie się a co za tym idzie wyjaśniają dany problem. Drudzy to
empiryści, którzy najpierw wykrywają przyczynę lub poprzez opis faktu rozumieją wyjaśnianie.
Wyjaśniane przyczynowe można
rozróżnić w ten sposób, jako : wyjaśnianie celowego działania człowieka
zakładając działanie racjonalne oraz na wyjaśnianie niezamierzonych skutków
działań wielu ludzi czyli procesów. Mamy też inną klasyfikacje tegoż
wyjaśniania, czyli wyjaśnianie dyspozycyjne oraz wyjaśnianie ściśle kauzalne.
Inny jeszcze podział tego wyjaśniania to wyróżnianie charakteru logicznego
uzasadnienia wyjaśniania. Są to: odwołanie się do praw typu warunku
wystarczającego i warunku niezbędnego (lub inaczej obu łącznie), wyjaśnianie
podające jeden z alternatywnych warunków wystarczających (w danej sytuacji
niezbędny) oraz wyjaśnianie zwracające uwagę na tzw. warunki sprzyjające.
Wyjaśnianie celowych działań
ludzkich inaczej można nazwać działaniem racjonalnym. Polegają one na
rekonstrukcji racjonalnego działania człowieka i jego rozumieniu w danym
momencie. Bardzo rzadkim zjawiskiem jest wyjaśnianie przez warunki
wystarczające i niezbędne. Polegają one na tym, że historyk sam tworzy prawa na jakich będzie się opierał
by stworzyć własną teorię danego zjawiska historycznego.
Innym typem jest wyjaśnianie
dyspozycyjne polegające na tym, że historyk wyszukuje wpływ czynników w
stosunku do układu albo elementów tego układu. Inaczej mówiąc ustala się
zależność między danymi faktami historycznymi.
Wyjaśnianie przez podanie warunków
wystarczających polega na domyślaniu się pewnych zjawisk występujących w
przedmiocie badania. Jest ono praktycznie nie używane ponieważ do pełnego
rozpatrzenia problemu potrzebne są też warunki niezbędne. One właśnie ustalają
obszar badania historyka, odrzucając to co jest dla niego niepotrzebne i
nieinteresujące.
Następnym wyjaśnianiem jest
wyjaśnianie przez podanie warunków niezbędnych w danej sytuacji. Polega ono na
tym, że w danej okoliczności są niezbędne w pewnych okolicznościach a nie w
każdej sytuacji. Inaczej można je nazwać alternatywnym warunkiem
wystarczającym. Wyjaśnianie przez podanie warunków sprzyjających ma za zadanie
wyjaśnić proces historyczny gdzie występuje wiele czynników, które tłumaczą
jego istnienie. Polega ono na przytoczeniu wielu okoliczności wpływających na
zajście danego faktu.
Typy idealne a wyjaśnianie historyczne
W
konstruowaniu teorii społecznych wytworzyło się takie zagadnienie jak typ
idealny w wyjaśnianiu historii. Aby zrozumieć to czego nie możemy zobaczyć,
ponieważ wydarzyło się na długo przed nami, nie mając innego wyjścia bazujemy
na teoretycznej rekonstrukcji bazując na tym, co wiemy na dany temat. Jaką
dyspozycję miały jednostki, ich przekonania i relacje międzyludzkie. Dlatego
też historykowi potrzebne są typy idealne.
Max
Weber stworzył dwie koncepcje tego typu. Pierwsza z nich to koncepcja
holistyczna. Głosi ona, że w wyjaśnianiu poszczególnych zdarzeń powinno się
odnieść do innych, konkretnych zdarzeń poprzedzających te badane. Poprzez ten
model historyk widzi z góry cechy sytuacji społecznej. Jest on prosty i stawia
dystans między badaczem a szczegółami w jego pracy badawczej. Podkreśla on
najważniejsze cechy rozważanej sytuacji. Jednak reprezentuje on pominięcie
jednostek w wydarzeniach historycznych, co jest nierealne i w pewien sposób
niemożliwe.
Drugi
typ nazywany jest typem indywidualistycznym. Stawia on bohatera historycznego w
uproszczonej sytuacji. W tym typie najważniejsza jest jego forma dyspozycyjna,
stan jego wiedzy w danym momencie i relacje między nimi. Jest on idealny
ponieważ, 1) upraszcza sytuację wyjściową i izoluje ją od tych czynników, które
mogłyby zakłócać jej istnienie, 2) abstrahuje i formalizuje oraz wyjaśnia i
precyzuje charakter danych schematów preferencji i stanów wiedzy bohaterów
danego wydarzenia historycznego. Typ ten ma moc wyjaśniającą, konstruuje się go
na podstawie odkrywania typowych i istotnych społecznie dyspozycji, później
wykazuje się w jaki sposób te dyspozycje w różnych sytuacjach prowadzi się do
pewnych społecznych zachowań.
Wyjaśniając
dana sytuację historyczną można to zrobić na dwa sposoby: anonimowo lub,, w
zasadzie”, czyli przez zastosowanie do niej najlepszego typu idealnego albo
kombinacji kilku typów. Jeśli na nią znaczenie mają wpływy indywidualne
bohaterów historycznych powinno się je wyjaśniać za pomocą ich dyspozycji i
przekonań. Do takich przypadków najlepszą do użycia metodą jest metoda
hipotetyczno-dedukcyjna. Na hipotezę składa się postulowana dyspozycja,
przekonanie i relacje między jednostkami. Sprawdzając ich poszukujemy relacji
korespondencji między ich dedukcyjnymi konsekwencjami a ich cechami rekonstruowanej
sytuacji.
Ważnym elementem jest zasada
indywidualizmu metodologicznego. Polega ona na tym, że proces i zdarzenie
społeczne można wyjaśnić dzięki dedukcji z zasadą rządzących zachowaniem ludzi
w nich uczestniczących oraz opisie sytuacji gdzie ci właśnie ludzie
uczestniczą. Zasada holizmu, która jest jej przeciwstawną zakłada, że
zachowanie jednostek powinno się wyjaśniać poprzez dedukcję ich z
makroskopowych praw, które stosuje się jako pewna całość a także w opisie
pozycji jakie jednostki w ramach całości zajmują.
Według autora artykułu lepsza jest
zasada indywidualizmu. Podkreśla, że ta zasada ma w swym założeniu to, iż
społeczeństwo nie jest niewyobrażalnym organizmem, ale tak naprawdę składa się
z ludzi zachowujących się rozumnie, oddziałują na siebie pośrednio i
bezpośrednio w różny sposób, by lepiej kreować swoją historię.
Autor sugeruje nam trzy typy
wyjaśniania historii. Pierwszy z nich to koligacja. Oznacza ona wyjaśnianie
zdarzenia poprzez ,,śledzenie jego wewnętrznych relacji z innymi zdarzeniami i
umiejscowienie go w jego kontekście historycznym”. Jest to czysta narracja,
większa niż kronika jednak brakuje jej pełnego opisu zdarzeń.
Drugim typem jest wyjaśnienie z
zasady to poleganie na dyspozycjach typowych
i w ten sposób zaniedbywanie zróżnicowań osobowościowych. Jego
alternatywa jest wyjaśnianie szczegółowe polegające na specyficznej dyspozycji,
przekonaniach ludzi i ich wzajemnych, rzeczywistych relacjach. Ten typ
odpowiada na pytania, jaki? jaka?, co autor tekstu tytułuje ,, Osobowość”
oraz ,, Racjonalność i celowość”. W
pierwszej nacisk pada na życie osoby w którym składa się seria zjawisk a
osobowość składa się ze złożonego i zmiennego systemu dyspozycji. W drugim
chodzi o przemyślany i logiczny wybór środków w celu osiągnięcia danego celu w
znanej historykowi wiedzy nad badaniami faktów.
Super wpis ! Studiuję historię i akurat omawiamy rodzaje Wyjaśnień w historii. Tylko tutaj znalazłam coś na ten temat !
OdpowiedzUsuństraszny plagiat, ale jak chce ktos znalezc na szybko to polecam
OdpowiedzUsuń